torstai 25. heinäkuuta 2013

Matkan yhteenveto

Ajattelin kirjottaa sellasen lyhyen (katotaan taas kuinka lyhyt tästä muka tulee) yhteenvedon meidän matkasta. Plussia, miinuksia ja budjettia ajattelin vähän omalta osaltani valottaa. En nyt kyllä ihan heti kuvittele kenenkään olevan niin kiinnostunu, mutta jotenki on nyt sellanen some-avautumisen paikka, enkä viitti fb statukseenkaan koko satua kirjottaa.

Meidän matka kulki siis näin: helsinki - Barcelona (3yötä) - Montpellier (2yötä) - Marseille (2yötä) - Nizza (2 yötä) - muutaman tunnin pikareissu Monte Carloon - Pisa (2 yötä) - Rooma (2 yötä) ja sit käytiin kirjaimellisesti kääntymässä Vatikaanissa. 13 yötä ja 8 eri kaupunki.. Not bad! :) 

Raotetaan budjettia vähän: lennot sain siis synttärilahjaks, joten ne ei ollu mun budjetista pois. Mathiakselle nää liput tuli maksaa vähä alle 300€/ hlö. 
Hotellit oli plusmiinus 50€/yö, joten yöpymisiin meni yhteensä noin 750€/hlö. 
Ruokiin pistettiin toisina päivinä vähän enemmän rahaa, ja sit oli päiviä jolloin vaan syötiin jotain halpaa roskaruokaa ja banaaneja :D päivä bujetti ruokien kanssa on ollu keskivertaisesti ehkä 40€/hlö. Tähän lasketaan myös kaikki ne litrat vettä joita tuli juotua ja ne lukemattomat jäätelöt ja pikku nälän sammuttajat ;) yhteensä siis noin 500€. 
Junamatkat vei meidän budjetista sellasen 260€ lohkon.. Öbaut! Tähän lasketaan myös junamatkat Vaasa -Hki - Vaasa.
Busseihin ja metroihin on menny tosi vähän rahaa, koska ollaan suurimmaks osaks turvauduttu apostolin kyytiin. En nyt tosiaan tiedä tarkkaa summaa mitä julkiseen liikenteeseen olis menny, mutta heitetään nyt vaikka 50€/ hlö.
Mä oon eniten pettyny mun shoppailu budjettiin. En oo ostanu melkee mitään!! :D keltanen mekko 50€, mustamekko 30€, maksimekko 15€, bikinit 30€ ja hattu 25€... Yhteensä siis 150€ on menny hömpötyksiin :) 
Nt joku viisas lukija on jo laskenu nämä yhteen, mutta niille jotka ei sitä vielä ite tehny, tai on jääny jumittamaan mun laskuvirheitä voin kertoa, että meidän mahtavaan matkaan uppos enemmän tai vähemmän ku 2000€. Hhaha.. Hauskaa tästä tekee sen, että mä en edes tienny että mulla on noin paljoo rahaa :D hahahaa.... Prkl, miks piti laskee?! :D 

No joo, mutta joka ikinen sentti on ollu sen arvonen ja matka on ollut ihan varmasti kärkipäässä kaikista mun tekemistä reissuista. Ollaan syöty todella hyvää ruokaa ja nukuttu hyvin joka yö :) 

Mikä on sitte ollu reissussa parasta? Ei ehkä parasta, muttamainitsemisen arvoista oli Varmaan se, että oltiin suunniteltu ja varattu hotellit ajois, koska mä en oo tottunu kantamaan rinkkaa, ja hotellin ettiminen 35 asteen helteessä ei tosiaan olis ollu kivaa. Varsinkaan ku mä omistan hiki geenit :D 

Suosittelen kaikille lämpimästi Mathiaksen ottamista mukaan matkalle! Mathias ku on sellanen neiti etsivä mitä nähtävyyksiin tulee. Ilman Mathiasta aika moni hulppee mesta olis jääny näkemättä! Mua on viety ku pässiä narussa paikasta toiseen ja aika vähän oon joutunu matkan aikana karttaa lukemaan :) Lisäks Matti on todella helppoa matkaseuraa ja suurimmat ongelmat meillä oli päättää mitä syödään ja missä :D 

Hienoin ja näkemisen arvonen on ehdottomasti Montpellier!! Suosittelen erityisesti (ja ehkä pelkästään) pariskunnille tuon ihanan pikku kaupungin katujen koluamista :) Kaupungin ainut miinus oli, ettei siellä ollu rantaa. Tai olihan siellä, mutta sinne piti mennä jollai ratikalla ja sit bussilla ja sit kävellä... Mutta muuten kaupunki on ihanan romanttinen ja pienet putiikit ja ateljeet pursuaa vaatteita, kenkiä ja laukkuja jos Zarat ja H&M kyllästyttää! Lisäks kaikki pienet ravintolat houkutteli ilta-aikaan nauttimaan viiniä ja tapaksia. Montpellieriin ei ehkä kannata varata mitään viikon matkaa, mutta pidennetty viikonloppu sopii kaupungin kokoon erinomaisesti. Jos Montpellieriin aikoo varata matkaa, kannattaa koittaa kattoa kaupungin tapahtumakalenterista sellanen viikonloppu, että kaupungissa on joku tapahtuma. 

Kaupunki jota en suosittelis kenellekkään on Marseille. En tykänny oikeestaa yhtää. Ranta oli ainut paikka joka oli kivaa. JOS joku nyt kuitenki on sinne menossa, suosittelen varaamaan matkan Ranskan itsenäisyyspäivän lieppeille, koska siinä kaupungissa osataan ilotulitella! Marseille on sellanen kulttuurien oksennus, kadut täynnä kerjääjiä ja muutenki tosi levottoman olonen paikka.

Nizza on ehdottomasti myös näkemisen arvonen paikka, ja voin lämpimästi suositella kaikille (myös lapsellisille) sinne matkustamista! Ranta oli ihana (joskin todella kivikkoinen) ja kaupunki oli siisti ja sopivan pieni. Vanhan kaupungin kadut pursus vanhoja ja hyvin pidettyjä taloja, joiden alimmissa kerroksissa oli ravintoloita jotka herättää kyllä jokaisen makunystyrät! :) Nizzaan kannattaa varata vähän pidempi matka, joskin muutamassakin päivässä ehtii hyvin tutustua kaupunkiin. Jos menee Nizzaan, niin suosittelen lähtemään junalla tutkimaan myös lähialueiden pikku kaupunkeja ja Monte Carloa! Junat kulkee tosi hyvin ja liput saa ostettua helposti juna-asemalta automaateista. 

Pisa oli kans ihana pikku kaupunki, joka tosiaan on aika nuorekas opiskelijoiden ansiosta. Pisa oli kaupungeista varmaan pienin, tai siltä se ainaki tuntui, joten mitään viikon matkaa ei sinne kannata tehdä. Muutamaks päiväks sinne voi kuiteki lähteä ihmettelemään sitä kuuluisaa tornia ennenkö se tulee sieltä alas :D Ja jos mä kuulen, että joku on käyny Pisassa eikä oo käyny syömässä ir Tegame ravintolassa, niin mä suutun! Vaikka ravintola ei oo ku sijalla 106 tripadvisorin ranking listalla (mitä mun on todella vaikee ymmärtää), niin mä oikeesti oikeesti sydämeni pohjalta toivon että Pisaan matkustavat kävis tuolla syömässä, koska ruoka oli sanoinkuvaamattoman hyvää ja palvelu loistavaa!  TripAdvisorin lukija kommentteja voi käydä lukemassa jos ei luota mun sanaan! 

kaiken kaikkiaan meillä oli 100% onnistunut matka.. saatiin olla terveitä alusta loppuun (jos mun selkäkipuja ja molempien väsyneitä jalkoja ei lasketa) ja kaiken kukkuraks meitä siunattiin parhaalla mahdollisella säällä. Iso plussa todella sujuvasta junaliikenteestä. Kamalaa kuulla että espanjassa on nyt tapahtunu paha junaonnettomuus :/  

Nyt ollaan vielä tää viikko viel molemmat lomalla. Alkuviikon vietin mun lempi miehiä nähden (Lennon ja Mio) ja näin myös mun lempi prinsessan Main, joka ei onneks ollu ehtiny kasvaa kahden viikon aikana kauheesti. Eilen (keskiviikkona) tultiin mökille nauttimaan Suomen suvesta ja aurinkoisesta kelistä. Ollaan käyty veneilemässä, laittamassa verkot vesille, kirppiksellä ja sit ollaan tietysti syöty hyvin.

Viikonloppuna mä lähden mun beiben Mion kanssa Poriin, kirjurinluodon leikkipuistoon ja uimarannalle ja sit ollaan yö hotellissa.. lyxikt!

En tiedä tuliko tekstistä vähän hyppelevä, koska osan tekstistä kirjotin jo pari päivää sitte, mutta bloggerin pädi versio veti herneet nenään ja pääsin vasta nyt jatkamaan kirjottamista.

Nyt alkaa jälleen blogihiljaisuus joka jatkuu sitten kun jotain kirjottamisen arvoista tapahtuu :)

Puss o Kram!

1 kommentti:

  1. Hoppas ni far snart på resa igen så man får läsa din blogg. Ja just de, Björneborg nästa vecka, trevlig resa!!!!

    VastaaPoista